ارائه مدل عوامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق)مطالعه موردی: شهر نائین)

نویسندگانفاطمه پوربافرانی,ابوذر وفایی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی
نشریهمجلۀ پژوهش‌های جغرافیای انسانی
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۳/۰۵/۰۳
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

امروزه یکی از ابزارهای کلیدی برای رسیدن به توسعۀ همه‌جانبه در شهرها، توجه به نوآوری‌ها و خلاقیت در استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد گردشگری خلاق است. در این راستا، شهر نائین به عنوان یکی از با ارزش‌ترین مناطق تاریخی و گردشگری با جاذبه‌های مختلف ، تاکنون نتوانسته است به طور کامل از ظرفیت‌های موجود در این حوزه در جهت تحقق گردشگری پایدار شهری، استفاده نماید؛پژوهش حاضر بر آن است تا با ارائۀ مدل عوامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق در شهر نائین، زمینه‌های توسعۀ همه ‌جانبه گردشگری را فراهم نماید. قلمرو مکانی پژوهش، شهر نائین می‌باشد. نوع پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه انجام توصیفی – تحلیلی است جامعۀ آماری پژوهش را دو سطح شامل مسئولین، مدیران شهری و فعالان حوزۀ گردشگری شهر، و متخصصین و صاحب‌نظران دانشگاهی تشکیل می‌دهد. روش نمونه‌گیری، هدفمند است و حجم نمونه برای گروه اول بر اساس اشباع نظری، 17 نفر در قالب مصاحبۀ نیمه‌ساختار یافته و برای گروه دوم، 10 نفر در قالب پرسشنامه انتخاب شده است. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها نیز از طریق تحلیل تماتیک و ISM، انجام‌ شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که، از بین 9 عامل کلیدی اصلی شناسایی شده، مهم‌ترین عامل کلیدی، مدیریت کارا و اثربخش می‌باشد. نتایج حاصل از یافته‌ها نشان می‌دهد که تحقق عامل کلیدی موفقیت گردشگری خلاق شهر نائین نیز، نیازمند تعریف چشم‌انداز، مأموریت و همچنین تدوین استراتژی‌ها و خط‌ مشی‌های روشن و مشخص در این حوزه می‌باشد

tags: خلاقیت،گردشگری، عوامل کلیدی ، نائین، توسعۀ پایدار