نویسندگان | اسماعیل مزروعی نصرآبادی,زهرا صادقی آرانی |
---|---|
نشریه | فصلنامه راهبرد |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در سالهای اخیر با توجه به تورم و محدودیتهای وارداتی، اعضای زنجیره تأمین بخش مراقبتهای سلامت از همرقابتی استفاده کردهاند. کاربرد همرقابتی هنوز محدود است و نیاز است برای جبران کمبود در منابع و تخصص، استفاده بیشتری از آن بشود. در این زمینه لازم است مزایای همرقابتی برای اعضای زنجیره تأمین تبیین شود. از این رو، پژوهش حاضر بهمنظور شناسایی و مدلسازی مزایای همرقابتی انجام شده است. در مرحله اول با رویکرد کیفی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته 32 مزیت راهبرد همرقابتی در زنجیره تأمین بخش مراقبتهای سلامت شناسایی گردید که در قالب 8 کلان دسته «مزیتهای رابطهای»، «مزایای بیمار»، «مزایای راهبردی»، «مزایای مالی»، «مزایای منابع انسانی»، «تقویت برند»، «مزایای کیفی» و «مزایای حل مشکلات» گروهبندی شدند. در مرحله دوم بهمنظور مدلسازی مزایا، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی، مزایا در 4 سطح قرار گرفتند. نتایج مدلسازی نشان داد به ترتیب «مزایای راهبردی» و «مزایای منابع انسانی» مهمترین مزیت همرقابتی هستند زیرا بهعنوان مزیت بنیادی بر سایر مزیتها اثر میگذارند. بهمنظور بهرهگیری از مزایای همرقابتی وجود قراردادهای شفاف برای جلوگیری از تنش، وجود مدیران کارآمد که پذیرای راهبرد همرقابتی باشند و توان حل تعارضات را داشته باشند، وجود معیارهای انتخاب هوشمندانه رقیب، وجود سیستمهای نظارتی مورد توافق طرفین و حذف قوانین دست و پاگیر بالادستی لازم است.
tags: مزایای همرقابتی مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی بخش مراقبت های سلامت مدل تعاملی