مدلسازی و تحلیل سناریو عوامل پذیرش اینترنت اشیا در زنجیرۀ تامین کسب‌وکارهای ایران

نویسندگانهاجر محمدی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی,زهرا صادقی آرانی
نشریهفرایند مدیریت و توسعه
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۱۲/۲۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

هدف: هدف از این مقاله، شناسایی، مدل‌سازی و تحلیل سناریوی عوامل پذیرش اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین کسب‌وکارهای ایران است. طرح پژوهش/ روش‏شناسی/ رویکرد: این تحقیق در 2 مرحله کیفی و کمی انجام شده است که جامعه آماری آن در هر دو مرحله خبرگان و شیوه نمونه‌گیری قضاوتی و گلوله برفی بوده است. در مرحله اول شناسایی عوامل پذیرش از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام شد. در مرحله دوم، با رویکرد نگاشت شناختی فازی، عوامل پذیرش مدلسازی و تحلیل سناریو شدند. یافته¬ها: نتایج مرحله اول بیانگر 58 عامل پذیرش اینترنت اشیاء است که در قالب 17 تم فرعی و 5 تم اصلی دسته‌بندی شدند. نتایج مرحله دوم نشان داد تم تخصص با بیشترین درجه تأثیرگذاری نسبت به سایر تم‌ها در اولویت قرار دارد و پس از آن تم‌ آمادگی فناوری بیشترین تأثیرگذاری را دارد. همچنین همپوشانی سناریوهای روبه ‌جلو و عقب نیز بیانگر اهمیت تم‌های تخصص و آمادگی فناوری است. ارزش/ اصالت پژوهش: از آنجایی که درکی از عوامل موثر بر پذیرش اینترنت اشیا در سطح زنجیره تامین کسب و کارهای ایران وجود ندارد؛ بنابراین این تحقیق با شناسایی، مدل‌سازی و تحلیل سناریوی این عوامل، در راستای پوشش خلأ تحقیقاتی موجود اقدام و به ادبیات این حوزه کرده است. پیشنهادهای اجرایی/ پژوهشی: تغییر سیاست‌های جذب و استخدام به منظور شناسایی افراد شایسته و همچنین بهره‌گیری از ابزار آموزش ضمن خدمت و داشتن نقشه راه فنّاوری از مهم‌ترین راهبردهای زنجیره تأمین به منظور ارتقاء تخصص و آمادگی سازمانی است و لازم است مورد توجه جدی قرار بگیرد.

tags: اینترنت اشیاء، تحلیل سناریو، نقشه شناختی فازی، زنجیره تأمین، عوامل پذیرش.