نویسندگان | زهرا صادقی آرانی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | مدیریت سلامت |
شماره صفحات | ۱ |
شماره مجلد | ۲۶ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC ,SCOPUS |
چکیده مقاله
تسهیم دانش و استفاده از آن در خلقِ رویکردها و روشهای نوآورانه برای ارائه خدمت و تولید محصولات، همواره بهعنوان یک چالش اصلی و هدف اساسی در بخش سلامت مطرح بوده است [1]. یکی از استراتژیهای سازمانی که میتواند به این هدف کمک کند راهبرد همرقابتی است. همرقابتی به همکاری بین دو سازمان رقیب برای دستیابی به منافع مشترک اشاره دارد [2] که میتواند به دوشکل صورت گیرد؛ همرقابتی بین دو سازمان با خدمات و محصولات مشابه مانند مشارکت دو شرکت داروسازی با هم و یا همرقابتی بین دو شرکت در فرایند زنجیره تأمین سلامت، مانند مشارکت آزمایشگاههای تشخیصی و شرکتهای تولید دستگاههای پزشکی برای ساخت یک دستگاه پزشکی. بر اساس تئوری مشارکت، همکاری بین سازمانهای رقیب به کمیت و کیفیت فعالیتهای نوآورانه آنها کمک کرده و رشد عملکرد این شرکتها را تسهیل میکند [3]. امروزه راهبرد همرقابتی در بخش سلامت منجر بهبهبود کیفیت خدمات درمانی، تسریع در توسعه روشهای جدید درمانی [4]، کاهش هزینهها و ریسکهای تحقیق و توسعه [5]، افزایش کارایی و اثربخشی فرایندهای درمانی و بهبود اثربخشی اقدامات بالینی [6] از طریق اشتراکگذاری کلان دادههای دو شرکت رقیب، شناسایی بهترین روشها و رویههای درمانی [4]، ایجاد همافزایی دانشی از طریق تسهیم و ترکیب دانش، تجربیات، توانمندیها و تخصصهای مختلف [7]، اشتراکگذاری منابع، فناوریها و زیرساختها [8] و در نهایت بهبود ارزش برند شده است.
tags: همرقابتی، تسهیم دانش، توسعه نوآوری، بخش سلامت