رزومه
QR


اسماعیل مزروعی نصرآبادی

اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشیار

دانشکده: دانشکده علوم انسانی

گروه: مدیریت و اقتصاد

مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی

سال تولد: ۱۳۶۴

رزومه
QR
اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشیار اسماعیل مزروعی نصرآبادی

دانشکده: دانشکده علوم انسانی - گروه: مدیریت و اقتصاد مقطع تحصیلی: دکترای تخصصی | سال تولد: ۱۳۶۴ |

My affiliation

استادیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

Assistant Professor, Department of Business Administration Faculty of Financial Science, Management and Entrepreneurship, University of Kashan, Kashan, Iran

نمایش بیشتر

همرقابتی: راهبردی برای تسهیم دانش و توسعه نوآوری در بخش سلامت

نویسندگانزهرا صادقی آرانی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی
نشریهمدیریت سلامت
شماره صفحات۱
شماره مجلد۲۶
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار1403/07/22
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC ,SCOPUS

چکیده مقاله

تسهیم دانش و استفاده از آن در خلقِ رویکردها و روش‌های نوآورانه برای ارائه خدمت و تولید محصولات، همواره به‌عنوان یک چالش اصلی و هدف اساسی در بخش سلامت مطرح بوده است [1]. یکی از استراتژی‌های سازمانی که می‌تواند به این هدف کمک کند راهبرد همرقابتی است. همرقابتی به همکاری بین دو سازمان رقیب برای دستیابی به منافع مشترک اشاره دارد [2] که می‌تواند به دوشکل صورت گیرد؛ همرقابتی بین دو سازمان با خدمات و محصولات مشابه مانند مشارکت دو شرکت داروسازی با هم و یا همرقابتی بین دو شرکت در فرایند زنجیره تأمین سلامت، مانند مشارکت آزمایشگاه‌های تشخیصی و شرکت‌های تولید دستگاه‌های پزشکی برای ساخت یک دستگاه پزشکی. بر اساس تئوری مشارکت، همکاری بین سازمان‌های رقیب به کمیت و کیفیت فعالیت‌های نوآورانه آن‌ها کمک کرده و رشد عملکرد این شرکت‌ها را تسهیل می‌کند [3]. امروزه راهبرد همرقابتی در بخش سلامت منجر به‌بهبود کیفیت خدمات درمانی، تسریع در توسعه روش‌های جدید درمانی [4]، کاهش هزینه‌ها و ریسک‌های تحقیق و توسعه [5]، افزایش کارایی و اثربخشی فرایندهای درمانی و بهبود اثربخشی اقدامات بالینی [6] از طریق اشتراک‌گذاری کلان داده‌های دو شرکت رقیب، شناسایی بهترین روش‌ها و رویه‌های درمانی [4]، ایجاد هم‌افزایی دانشی از طریق تسهیم و ترکیب دانش، تجربیات، توانمندی‌ها و تخصص‌های مختلف [7]، اشتراک‌گذاری منابع، فناوری‌ها و زیرساخت‌ها [8] و در نهایت بهبود ارزش برند شده است.