نویسندگان | پیمان دولتشاه,علی یزدخواستی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی |
---|---|
نشریه | پژوهشنامه مدیریت اجرایی |
شماره صفحات | ۱۵۱ |
شماره مجلد | ۱۱ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۸/۱۱/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
افول سازمانی پدیدهای هست که تمام انواع شرکتها را در برگرفته و عاملی در جهت تهدید بقاء آنها شده است. لذا مطالعه اقدامات شرکتهایی که افول را تجربه کرده و تلاش نمودهاند از این وضعیت خارج شوند، میتواند دیدگاهها و بینشهایی را در خصوص طیف وسیعی از استراتژیهای چرخش بکار گرفته شده توسط آنها به سایر شرکتها بدهند. لذا در این تحقیق، هدف طراحی فرآیندی برای چرخش کسبوکارهای کوچکومتوسط جهت خروج از افول میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع آمیخته میباشد. در این تحقیق از استراتژی دادهبنیاد استفاده شده است. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و ابزار مصاحبه، با تصمیمگیرندگان اصلی 11 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی مصاحبههای نیمهساختار یافتهای صورت پذیرفت و 107 مولفه و 32 مقوله در قالب 6 بعد(دلایل افول، افول، شرایط زمینهای و مداخلهگر چرخش، استراتژی چرخش و بهبود وضعیت شرکت) شناسایی گردید. سپس پرسشنامهای که از مولفههای شناسایی شده در بخش کیفی بدست آمده است، بین شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در شهرکهای صنعتی استان تهران که شرایط افول را داشتهاند و از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند، جهت تایید یا رد مولفههای شناسایی شده، توزیع گردید. در نهایت با دستهبندی مقولههای شناسایی شده بر اساس مدل پارادیمی دادهبنیاد، در قالب شش بعد: علّی، محوری، راهبردی، زمینهای، مداخلهگر و پیامدها، فرآیند چرخش کسبوکارهای کوچک و متوسط تدوین گردید.
tags: کلیدواژهها افول شرکت فرآیند چرخش کسبوکارهای کوچک و متوسط استراتژی دادهبنیاد