نویسندگان | سعید سلطانی محمدی-محمدصابر زمزم-بخشنده حسن-سید احسان موسوی-هادی مختاری |
---|---|
تاریخ انتشار | ۰-۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مدیریت ریسک به عنوان یکی از دوازده سطح اصلی مدیریت پروژه شناخته میشود که از فازهای شناسایی، ثبت، رتبهبندی، شناخت اقدامات کاهنده و تخصیص اقدامات کاهنده ریسک تشکیل شده و مدیران پروژه را در اتخاذ شرایط ایمن برای طراحی و اجرا یاری مینماید. تعدد عوامل مخاطره آمیز در پروژه¬های حفر مکانیزه تونل با ماشین متعادل کننده فشار زمین در محیطهای شهری، رتبهبندی عوامل مخاطره آمیز را پیچیده و استفاده از این تکنیک را دشوار میسازند. در این مقاله سعی شده است تا از روش نزدیکی به گزینه ایدهآل به عنوان یکی از روشهای تصمیمگیری چند شاخصه برای رتبهبندی ریسکهای پروژه استفاده شود. مدل پیشنهادی در پروژه خط 7 متروی تهران مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصله نشان داد که ریسک عوامل و فاکتورهای مالی و انسانی در رتبه اول و ریسک مسائل ساخت (حفاری مکانیزه، راهبری دستگاه حفاری و نصب پوشش بتنی) در رتبه آخر قرار می¬گیرد.