انتخاب روش حفاری تونل مترو تهران بر اساس روشهای تصمیم گیری چند معیاره و تحلیل عددی روش انتخاب شده

نویسندگانامیرحسین رستمی-هادی مختاری-حسن بخشنده امنیه-احمد ادیب
تاریخ انتشار۲۰۱۴-۶-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی

چکیده مقاله

با عبور تونل از میان توده خاک های ضعیف، خاک بین تونل و سطح زمین جابجا می شود که توسعه و گسترش این جابجاییها باعث نشت در سطح زمین خواهد شد. بنابراین با توجه به ضرورت ایجاد سیستم نگهداری کارآمد در محل اجرای پروژه استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره برای انتخاب سیستم نگهداری مناسب در محل طراحی تونل ضروری به نظر می رسد. هدف از این تحقیق انتخاب گزینه مناسب سیستم نگهداری تونل متروی کرج است تا به عنوان یک الگوری مناسب در مقاطع بعدی استفاده شود. این الگو بر اساس عوامل فنی، اقتصادی، اجتماعی و فاکتورهای موثر در محل انجام پروژه انجام شد. که در هر دو روش AHP‌ و TOPSIS گزینه D روش اطریشی به عنوان گزینه مناسب انتخاب شد. از طرف دیگر نتایج بدست آمده توسط روش عددی الملن محدود با نرم افزار PLAXIS نشان داد که روش اطریشی با حداکثر جابجایی 26 میلی متر و 10 میلی متر نشست در سطح زمین مناسب است.