جرم گرفتگی در مبدلهای بخش میانی زنجیره پیش گرمکن در واحدهای تقطیر نفت خام (مبدلهای بعد از نمک زدا و قبل از مخزن انبساط ناگهانی)

نویسندگانمحمدرضا مزدیان فرد,الهه بهران وندجزی
همایشهشتمین همایش ملی مبدل گرمایی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۶-۱۲-۲۲
محل برگزاری همایشتهران
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

پس از یک مطالعه میدانی 8 ساله در پالایشگاه اصفهان شامل مشاهدات عینی، بررسی داده های واحد و مقاومت های جرم گرفتگی، همچنین آنالیز نمونه های جرم مبدل های زنجیره پیش گرمکن، تأیید شد که جرم گرفتگی غیرمعمول و خاصی در مبدلهای واقع در بعد از نمک زدا و قبل از مخزن انبساط ناگهانی (بخش میانی) اتفاق می افتد. به منظور تعیین عوامل مؤثر با مرور گسترده مقالات موجود، چهار نمونه عملیاتی با همین معضل شناسایی شدو نکته قابل توجه در رابطه با این نوع جرم گرفتگی، وجود بیش از 50درصد محتوای غیرآلی در نمونه های جرم جمع آوری شده در دو تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان بود که همانند پالایشگاههای Yanbu و مورد مطالعه Chevron، ترکیبات آهن و کلسیم کربنات داشت. با بررسی عمیق نتایج مطالعه پالایشگاه اصفهان و نیز نمونه های عملیاتی مذکور به همراه دلایل و راهکارهایی که در رابطه با آنها مطرح شده، یک مکانیسم 6 مرحله ای بر مبنای پیشنهاد Lambourn و Durrien ارائه می شود که طبق آن، تعامل آسفالتن با آب و نمکهای محلول در آن و سولفیدهای آهن (یعنی مجموع فرایندهای شیمیایی و فیزیکی) منجر به ته نشینی جرم شدید، چسبناک و پایدار بر سطوح لوله مبدلهای بخش میانی می گردد. عملکرد نمک زدا و تزریق آب، هیدرولیز کلریدهای آب نمک و تزریق کاستیک، وابستگی حلالیت آسفالتن ها به دما و عملکرد آنها به صورت مواد فعال در سطح ناشی از نوع ساختار مولکولی، همچنین جرم گرفتگی قابل توجه سمت پوسته (از سیال گازوئیل خلأ) مواردی هستند که به عنوان عوامل مؤثر شناسایی شده و به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته اند.