ارزیابی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر توسعه گردشگری کشاورزی:مطالعه موردی

نویسندگانرضا بابازاده-زهرا میرزایی-علی نمازیان-صمد رحیمی اقدم
نشریهپژوهش‌های پیشرفت: سیستم ها و راهبردها
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۲۲
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم (Agre Turism) یکی از جدیدترین جاذبه‌های صنعت گردشگری است. این نوع تور، ارائه خدمات و تولیدات گردشگری در مناطق کشاورزی را شامل می‌شود. در دنیای رقابتی امروز، جذب مشتریان بقای سازمان را تضمین می‌کند؛ لذا بقای سازمان‌ها بدون وجود یک سیستم مدیریت کارآمد ارتباط با مشتری امکان‌پذیر نخواهد بود. در این پژوهش با ارائه یک مدل مفهومی نقش مدیریت ارتباط با مشتریان در توسعه گردشگری کشاورزی بررسی می‌شود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و در آن جشنواره برداشت انگور ارومیه که نمونه بارز گردشگری کشاورزی است، به‌عنوان مطالعه موردی بررسی می‌شود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 108 تعیین ‌شده و جمع‌آوری اطلاعات از روش پرسشنامه انجام گردیده است. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار Smart PLS انجام می‌شود. نتایج بیانگر تائید تمام فرضیه‌های تحقیق می‌باشد و مدیریت ارتباط با مشتری، تأثیر به‌سزایی بر گردشگری کشاورزی دارد.