مطالعه و بررسی تبیین جامعه شناختی سبک زندگی اسلامی در بین دانش¬آموزان و دانشجویان شهر سنندج

نویسندگانلادن نصری,محسن نیازی,حسن بابایی,بهزاد حیدری,محمدصدیق محمدی کانی سواران
همایشنخستین همایش ملی سبک زندگی، نظم و امنیت
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۵-۵-۲۱
محل برگزاری همایشزنجان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

مقاله حاضر با هدف بررسی جامعه شناختی سبک زندگی اسلامی در بین دانشجویان و دانش آموزان شهر سنندج انجام شده است. چارچوب نظری و مدل تحلیلی با استفاده از نظریه نظریه‌پردازانی همچون زیمل، وبر، وبلن، آدلر بوردیو ارائه شد. نوع این تحقیق بنیادی بوده و با روش پیمایش(استفاده از پرسشنامه)، که دارای اعتبار صوری و اعتبار سازه‌ای و اعتماد (آلفای کرونباخ بالای 70 درصد) به جمع آوری اطلاعات اقدام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی دانش آموزان مقاطع نظری و دانشجویان دانشگاه های سراسری و آزاد شهر سنندج بوده که به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از دو شیوه آمار توصیفی و استنباطی و با بهره‌گیری از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشانگر این بودند، که بین متغیر سرمایه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دین داری و متغیر مقطع تحصیلی رابطه ای مستقیم وجود داشته است. درخصوص اوقات فراغت و رفتارهای جنسیتی به عنوان دو بعد از ابعاد رفتاری سبک زندگی، دانشجویان نسبت به دانش آموزان به اوقات فراغت خود اهمیت بیشتری قائل بوده و وقت بیشتری را جهت پر کردن آن صرف می نمایند. و در بروز رفتارهای جنسیتی دانش آموزان بیشتر از دانشجویان رفتارهای جنسیتی منفی از خود نشان می دهند. در مجموع پیش بینی سبک زندگی افراد از بررسی مقاطع تحصیلی و میزان دین داری و سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل دست یابی می باشد. و این که سبک زندگی دانشجویان بیشتر از دانش آموزان منطبق با معیار های اسلامی بوده است.