نویسندگان | محسن نیازی,الهام شفایی مقدم,محمد کارکنان نصرابادی |
---|---|
همایش | کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۵-۴-۲۱ |
محل برگزاری همایش | مشهد |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
در دهه¬های اخیر، کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه اندیشمندان و صاحب¬نظران علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. در این میان، ویژگی¬های کارآفرینان به عنوان صفات اساسی کارآفرین در ابعاد و مؤلفه¬های مختلفی چون ریسک¬پذیری، خلاقیت، نوآوری، میل به پیشرفت، اعتماد و رضایت شغلی مورد توجه قرار گررفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله بررسی رابطه بین ویژگی¬های شخصیتی و میزان کارآفرینی در جامعه آماری مورد بررسی می¬باشد. این پژوهش از نوع مطالعه پیمایشی بوده و داده¬های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمع¬آوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شاغلین شهر کاشان در سال 1391 می¬باشند. با توجه به فرمول نمونه¬گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده¬اند. نتایج تحقیق، همبستگی مثبت و معنی¬دار بین هر یک از متغیرهای ریسک¬پذیری، آینده¬گرایی، نوگرایی، میل به پیشرفت، اعتماد اجتماعی و رضایت شغلی با میزان کارآفرینی را مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان می¬دهد چهار متغیر سبک خلاقیت، اعتماد اجتماعی، رضایت شغلی و ریسک¬پذیری 64 درصد تغییرات متغیر میزان کارآفرینی را تبیین می¬نمایند.