نویسندگان | محسن نیازی,حدیث ابراهیمی فیلی |
---|---|
همایش | چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۱۹-۰۲-۲۱ - ۲۰۱۹-۰۲-۲۱ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | بین المللی |
چکیده مقاله
امروزه رایانه و بازی های رایانه ای به جزء انکار نا شدنی زندگی تبدیل شده اند. تاثیرات بازی های رایانه ای بر سبک زندگی افرادامروزه به دغدغه پژوهشگران این عرصه تبدیل شده است؛ گستردگی، تنوع و جذابیت بازی های رایانه ای، آن ها را از یکسرگرمی صرف فراتر برده است؛ در بین اقشار جامعه اولین آشنایی کودکان و نوجوانان با رایانه و فضای مجازی اصولا بازی هارایانه ای هستند. تحقیقات نشان داده است که انجام بازی های رایانه ای تحت برخی شرایط از جمله استفاده طولانی مدت ازاین بازی ها و محتوای نادر ست و خشن آن ها منجر به افزایش انزوای اجتماعی می شود. انزوای اجتماعی در کودکان به دلیلحساسیت و تاثیر پذیری در این دوران اثرات به مراتب زیان بارتری دارد. در این مقاله که با روش اسنادی، ضمن بررسیانزوای اجتماعی ناشی از استفاده نامطلوب از بازی های رایانه ای توسط کودکان به راهکارهایی همچون: آموزش مهارت هایاجتماعی به والدین و کودکان، آموزش سواد فضای مجازی به والدین و نظارت آنان در دسترسی کودکان به رایانه، نظارت برمحتوا و مدت زمان بازی های رایانه ای که کودک انجام می دهد و انجام برنامه ریزی والدین برای اوقات فراغت فرزندان وتشویق آنان به انجام بازی های جمعی، جهت برون رفت از این مسئله اشاره شده است. در کنار این موارد، نباید نقش مسئولینبرای برنامه ریزی و تولید بازی های رایانه ای متناسب با فرهنگ و ارزش های بومی و نیاز کودکان را نادیده گرفت.
کلید واژه ها: بازی های رایانه ای، کودکان، انزوای اجتماعی، تعامل اجتماعی، انزواطلبی