نویسندگان | محسن نیازی,علی فرهادیان,محمد کارکنان نصرابادی |
---|---|
همایش | اولین همایش ملی نوآوری در علوم انسانی و اجتماعی |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۰۲-۰۷ - ۲۰۲۳-۰۲-۰۷ |
محل برگزاری همایش | 1 - کاشان |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه کاشان |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | داخلی |
چکیده مقاله
در دو دهه اخیر، برآمدن مجموعه ای از شرکت های فناوری محور مانندگوگل، فیس بوک و تویتر طی و رشد آنها، نگاه ها را به شکل گیری پدیده تازه ای درعرصه کسب وکارهای نوپا آشنا کرد که بر اساس نوآوری و ایده های خلاقانه شکل می گیرد که عموماً متکی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند و به سرعت رشد می کنند. این پدیده های جذاب که به سرعت در سطح جهان در حال رشد هستند، به یکی از محورهای اصلی توجه برنامه ریزان و بخش های مؤثر در رشد اقتصادی پاره ای از کشورها بدل شده اند و به استارت آپ ها یا کسب وکارهای نو پا نامیده شدند. کسب و کارهای کوچک و نوپا 4 ، موتور محرک اقتصاد جامعه به شمار می روند و نقش دولت ها در توسعه کسب و کار نوپا از جمله وظایف آشکار و پنهان آنهاست که جزء مأموریت ها و فلسفه وجودی آنها می باشد. عوامل مختلفی در گسترش این کسب و کارها در سطوح خرد و کلان مؤثر هستند؛ که تأثیر بسزایی در رشد جامعه داشته و بررسی این نقش حمایتی در ایجاد انگیزش در میان کارآفرینان و شناسایی برخی از شاخص های ارزیابی آنها از اهمیت فوق العاده ای در سنجش اقتصاد ملی برخوردار بوده و در فرآیند انگیزش کارآفرینان مؤثر می باشند . دراین نوشتار به موضوع استارت آپ ها و نقش آن در تحقق نواوری اجتماعی پرداخته شده است. بنابراین، به منظور تقویت استارت آپ ها و منجر شدن به نوآوری اجتماعی باید شناسایی افراد مستعد و خلاق، ایجاد روش های نوآورانه، تقویت روحیه کار تیمی و هدفمند، تقویت روحیه مسئولیت پذیری و ایجاد فضای نشاط و پویایی و افزایش انگیزه فعالیت های اجتماعی مؤثر در میان شهروندان اعمال گردد.
کلید واژه ها: نوآوری اجتماعی، استارت آپ، روحیه جمعی و تیمی، مسئولیت پذیری