نویسندگان | محسن نیازی,علی فرهادیان,محمد کارکنان نصرآبادی |
---|---|
همایش | سومین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۳-۱۱-۰۲ - ۲۰۲۳-۱۱-۰۲ |
محل برگزاری همایش | 1 - اصفهان |
ارائه به نام دانشگاه | سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان - میدان فیض |
نوع ارائه | سخنرانی |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
آموزش و به تبع آن پرورش نقش بسیار مهمی در یک زندگی موفق و خوب دارد. برنامه ریزی صحیح در زمینه آموزش، ارزش و تعالی زندگی فردی و اجتماعی را تقویت داده و زیربنای توسعه هرکشوری، از طریق آموزش و پرورش بنا نهاده می شود. از طرف دیگر، بی توجهی به آن، آثار زیان باری را در ابعاد مختلف بر فریاند پیشرفت و تعالی هر جامعه ای دارد.دانش آموزان منابع عظیم سرمایه و با ارزش ترین ذخایر یک جامعه هستند و هرقدر برای حفظ این منابع کوشش شود، جامعه در آینده ثروتمندتر و سعادتمندتر می شود. دانش آموزان به واسطه آموزش های کارآفرینانه یاد می گیرند که با شناسایی استعدادها، توانایی ها و علاقه های خود، بتوانند در هر شغل و حرفه، روش ها و سبک های جدید ایجاد نموده و نوآوری داشته باشند. آنها به واسطه انجام آموزش های کاربردی و عملی در کارگاه ها و آزمایشگاه ها می توانند به شناسایی نقاط قوت و ضعف و مشکلات و فرصت ها در رشته تحصیلی خود و محیط اطراف بپردازند و دبه دنبال خلق فرصت های جدید خواهند بود. این امر نیازمند تقویت نظریه تفکر طراحی و برنامه ریزی در مدارس می باشد که نتیجه آن تقویت روحیه کارآفرینانه در دانش آموزان، معلمان و مسئولان اجرایی مدارس دشه و در نهایت مدرسه خلاق را شکل می دهد. دانش آموزان با آموزش های کارآفرینانه، نه تنها به مهارت هایی از قبیل مهارت تصمیم گیری، حل مساله، هدف گذاری، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و غیره، مجهز می شوند، بلکه مهارت ها و توانمندی های علمی، کاربردی و تقاضامحور را نیز فرا می گیرند . افراد توانمند و بامهارت با مجهز شدن به هوشیاری و آگاهی کارآفرینانه، فرصتی هایی در جهت اشتغال زایی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خلق می کنند. به عبارت دیگر، با تفکر و نگاه متفاوت و نو به بررسی مسائل، مشکلات، نیازها و فرصت های محیط اطراف می پردازند و از آنها در جهت خلق ارزش استفاده می کنند. بر این اساس، در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، پرورش خلاقیت و آموزش برای کارآفرینی در مدارس بررسی خواهد شد .
کلید واژه ها: مدرسه، تفکر طراحی، خلاقیت، مدرسه خلاق، نوآوری و کارآفرینی