رابطه مؤلفه های خلاقیت با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام

نویسندگانرستم منتی-محسن نیازی-والیه منتی-یونس عزتی
تاریخ انتشار۲۰۱۵-۱-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC ,SID

چکیده مقاله

مقدمه: بر اساس مطالعات گوناگون خلاقیت و مولفه های آن از جمله عوامل مهم در سلامت روانی افراد می باشند، بر این اساس هدف از این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت و مولفه های آن با سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام بود. - مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های استان ایلام در سال تحصیلی 91 -90 بوده است که تعداد 348 دانش آموز( 187 پسر و 161 دختر) به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب را تکمیل نمودند. یافته های پژوهش: نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که به طور کلی خلاقیت و مولفه های آن می توانند 35 درصد واریانس سلامت روانی در دانش آموزان را پیش بینی کنند. به علاوه انعطاف پذیری و سیالی به ترتیب بهترین پیش بین برای واریانس سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستانی می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش خلاقیت و مولفه های آن بر سلامت روانی در دانش آموزان استفاده از یک مجموعه برنامه آموزشی توسط متخصصان مجرب در پیشگیری از مسائل روان شناختی توصیه می شود.