| نویسندگان | محسن نیازی-الهام شفایی مقدم |
| تاریخ انتشار | 2015-7-01 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
مفاهیم نوگرایی و کالاهای فرهنگی به منزلۀ دو مؤلفۀ اساسی جامعه شناسی و
مطالعات فرهنگی توجه صاحب نظران این علوم را به خود جلب کرده است. هدف
اساسی این مقاله، بررسی رابطۀ بین مؤلفه های نوگرایی و میزان مصرف کالاهای
فرهنگی در میان دانش آموزان است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و
اطلاعات تحقیق با استفاده از تکنیک پرسش نامه جمع آوری شده است . جامعۀ
آماری شامل همۀ دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر کاشان در سال تحصیلی
1391- است که با استفاده از فرمول کوکران، 760 نفر در حکم حجم نمونه 1392
تعیین و بررسی شده اند. نتایج تحلیل رگرسیون میزان تأثیر هریک از مؤلفه های
نوگرایی، شامل محاسبه پذیری، جهت گیری علمی، ریسک پذیری، پیشرفت گرایی و
،0/ جهت گیری عام گرا بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی را به ترتیب، به میزان 47
0 نشان داده است. در مجموع، 52 درصد از تغییرات / 0/18 و 10 ،0/27 ،0/32
متغیر وابسته از طریق مؤلفه های نوگرایی تبیین شده است.