نویسندگان | محسن نیازی-الهام شفایی مقدم |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵-۷-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
مفاهیم نوگرایی و کالاهای فرهنگی به منزلۀ دو مؤلفۀ اساسی جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی توجه صاحب نظران این علوم را به خود جلب کرده است. هدف اساسی این مقاله، بررسی رابطۀ بین مؤلفه های نوگرایی و میزان مصرف کالاهای فرهنگی در میان دانش آموزان است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و اطلاعات تحقیق با استفاده از تکنیک پرسش نامه جمع آوری شده است . جامعۀ آماری شامل همۀ دانش آموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر کاشان در سال تحصیلی 1391- است که با استفاده از فرمول کوکران، 760 نفر در حکم حجم نمونه 1392 تعیین و بررسی شده اند. نتایج تحلیل رگرسیون میزان تأثیر هریک از مؤلفه های نوگرایی، شامل محاسبه پذیری، جهت گیری علمی، ریسک پذیری، پیشرفت گرایی و ،0/ جهت گیری عام گرا بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی را به ترتیب، به میزان 47 0 نشان داده است. در مجموع، 52 درصد از تغییرات / 0/18 و 10 ،0/27 ،0/32 متغیر وابسته از طریق مؤلفه های نوگرایی تبیین شده است.