نویسندگان | محسن نیازی-مرتضی جعفرپوربرزکی-الهام شفایی مقدم |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۴-۱۰-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
امروزه، فرهنگ شهروندی به عنوان مؤلفهی کلیدی توسعه اجتماعی و فرهنگی مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران قرار گرفته است. در این میان، احساس تعلق به یک جامعه نتیجه عناصر عینی و ذهنی تشکیل دهنده هویت فرد و اجتماع است که با ارجاع به مفهوم و مؤلفههای شهروندی میتوان آن را شناسایی کرد. این مفاهیم دارای ارتباط نظامدار با یکدیگر و با مفاهیم اصلی شهروندی میباشند. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه ابعاد سهگانه هویت )هویت فردی، اجتماعی و ملی( با میزان پایبندی افراد به فرهنگ شهروندی در جامعه مورد مطالعه میباشد. این مطالعه از نوع پیمایش بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان واقع در سنین فعالیت شهر تهران در نیمه سال 3131 میباشد. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، تعداد 3331 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری سهیمهای و به صورت تصادفی افراد نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معنیدار بین هر یک از متغیرهای هویت فردی، هویت اجتماعی 211.1 و 211.3 در سطح اطمینان 33 درصد را تأیید نموده ، و هویت ملی با میزان پایبندی به فرهنگ شهروندی به ترتیب برابر با 21131 است. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بر روی متغیرهای تحقیق، در مجموع، سه متغیر فوق . 3 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین نموده است.