نویسندگان | محسن نیازی-الهام شفایی مقدم |
---|---|
تاریخ انتشار | ۰-۰-۰۱ |
چکیده مقاله
امروزه مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یکی از گویاترین شاخص¬های بررسی سبک زندگی افراد و گروه¬های اجتماعی مورد توجه صاحب¬نظران قرار گرفته است. در این ارتباط، کتاب به عنوان کالای فرهنگی و کتابخوانی به مثابه یک فعالیت فرهنگی از شاخص¬های مهم میزان مصرف فرهنگی هر جامعه محسوب می¬باشد که به نوعی سبک مصرف منجر می¬گردد. در این میان، سبک مصرفی کتاب به عنوان بخشی از سبک زندگی و در تعامل با آن قرار دارد. هدف اساسی این مقاله بررسی وضعیت سبک مصرفی کتاب و نیز عوامل مؤثر بر آن در بین شهروندان می¬باشد. جهت تبیین سبک مصرفی کتاب به عنوان یکی از مؤلفه¬های سبک زندگی در بین شهروندان از نظریه بوردیو استفاده شده است. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمعآوری داده¬ها از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان در سال 1392 می¬باشد که بر اساس فرمول نمونه¬گیری کوکران تعداد 294 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب گردیده¬اند. نتایج تحقیق بیانگر نشان می¬دهد سبک مصرفی کتاب بر مبنای انگیزه مصرف کتاب متفاوت بوده و انگیزه لذت بردن از کتاب مهمترین عامل در ایجاد تفاوت سبک مصرفی کتاب در جامعه مورد بررسی بوده است. همچنین، نتایج مقادیر آماره¬های ضریب تعیین پزودو بیانگر تبیین 69 تا 87 درصد از واریانس میزان مصرف کتاب در سبک¬های مصرفی دانشمحور و فراغت محور توسط عوامل مؤثر مورد بررسی در بین شهروندان می¬باشد.