نویسندگان | محسن نیازی,الهام شفائی مقدم,محمد سلیمان نژاد,طاهره سلیمان نژاد |
---|---|
نشریه | مجله روانشناسی و علوم رفتاری ایران |
شماره صفحات | ۲۱ |
شماره مجلد | ۵ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
سازمان های آموزشی، به عنوان اساسی ترین سازمان ها، مسؤلیت مهم تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه را برعهده دارند. در این راستا، معلمان به عنوان رکن اساسی سازمان آموزش و پرورش رسمی، سعی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارند. یکی از موانع این امر مهم به خصوص در مدارس استثنایی، فرسودگی شغلی می باشد که مربوط به ویژگی سازمانی، ادراک اجتماعی، ویژگی فردی و ادراک نقش است. هدف این تحقیق، بررسی فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی شهرستان کاشان است. در این تحقیق کلیه معلمان مدارس استثنایی شهرستان کاشان جامعه آماری تحقیق را تشکیل می¬دهند. این تحقیق به شیوه ی پیمایشی انجام گرفته است. داده ها به وسیله ی پرسشنامه، از یک نمونه 96 نفری از معلمان استثنایی شهر کاشان به صورت تصادفی گردآوری شده است. اعتبار پرسشنامه بر اساس نظرات افراد متخصص در حوزه تعلیم و تربیت و اساتید دانشگاه صورت گرفته است. جهت سنجش متغیر وابسته از مقیاس فرسودگی شغلی مسلچ و جکسون (1981)، متغیر سلامت اجتماعی از مقیاس کییز (2004)، سلامت روانی از مؤلفه فرم سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و برای سنجش انگیزش شغلی از مقیاس لوداهل و کیچنر (1997) استفاده شده است. در این مطالعه، برای آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدلهای PLS استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهند بین انگیزش شغلی و سلامت روانی با فرسودگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در پژوهش حاضر فرسودگی شغلی تاثیرات کمتری بر سلامت اجتماعی داشته است.
tags: فرسودگی شغلی، معلمان، مدارس استثنایی، سلامت روانی، سلامت اجتماعی.