رتبه بندی گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر کرج بر اساس روش سلسله مراتبی (AHP)

نویسندگانزهره محمودی,محمد سلیمان نژاد,محسن نیازی,نوشین قویدل,طاهره سلیمان نژاد
نشریهنشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز
شماره صفحات۳۶۵
شماره مجلد۱۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۰۶/۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهIranMedex

چکیده مقاله

مقدمه: مساله آسیب های اجتماعی و شیوع آنها در بین نوجوانان به یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها، نظام سلامت، تعلیم و تربیت و جامعه تبدیل شده است. هدف این تحقیق، شناسایی و رتبه بندی گرایش به رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی است. مواد و روش ها: این تحقیق به شیوه پیمایشی بر روی 60 نوجوان 14-19 ساله و 60 نفر از مطلعین حوزه آسیب های اجتماعی شامل (مدیران، مشاوران و معلمان) در سطح مدارس متوسطه دوم ناحیه 4 شهر کرج در سال 1399 انجام گرفته است. نمونه گیری به روش چند مرحله ای بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی و چک لیست مشخصات فردی –اجتماعی جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار Excel تحلیل گردید. یافته ها: پاسخگویان به طور مساوی 50 درصد مرد و 50 درصد زن بوده اند. نوجوانان پسر به ترتیب در معرض رفتارهای پرخطر پارتی و دوستی ها با 34 درصد، فیلم و فضای مجازی با 19 درصد، اعتیاد به مواد صنعتی با 18 درصد، اعتیاد به مواد سبک با 17 درصد و خشونت با 12 درصد قرار دارند. نوجوانان دختر نیز به ترتیب در معرض رفتارهای پرخطر پارتی و دوستی ها با 43 درصد، فیلم و فضای مجازی با 25 درصد، اعتیاد به مواد صنعتی با 17 درصد، اعتیاد به مواد سبک با 10 درصد و خشونت با 5 درصد قرار دارند. همچنین براساس جنسیت زمینه آسیب پذیری دختران 12 درصد بیشتر از پسران می باشد. نتیجه گیری: نتایج تحلیل های حاصل از مقایسه زوجی یافته ها حاکی از این است که شیوع رفتارهای پرخطر در بین دختران و پسران از الگوی مشابهی پیروی می کند و اولویت بندی آسیب ها یکسان است، اما میزان شیوع هر یک از آسیب ها بر اساس جنسیت متفاوت است. بنابراین، برنامه ریزی جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای افراد در معرض رفتارهای پرخطر ضرورت مهمی تلقی می‌گردد.

tags: آسیب‌های اجتماعی، نوجوانان، اعتیاد به مواد، خشونت، فضای مجازی، معلم، تحلیل سلسله مراتبی.