آینده پژوهی سبک زندگی اقتصادی با رویکرد لایه ای- علی

نویسندگانمحسن نیازی,اسماعیل مزروعی نصرآبادی,سحر نقی پورایوکی
نشریهآینده پژوهی انقلاب اسلامی
شماره صفحات۷
شماره مجلد۲
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۰/۰۶/۱۵
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

باتوجه‌به اهمیت سبک زندگی و دغدغه­ی بسیاری از افراد در بعد اقتصادی آن در سال­های اخیر، این پژوهش با هدف آینده‌پژوهی سبک زندگی اقتصادی انجام شده است. به‌منظور انجام این تحقیق از مصاحبه­ عمیق با خبرگان و تکنیک­های مرتبط با آن استفاده شده است. جامعه­ آماری این تحقیق، 14 نفر از خبرگان اقتصادی و دانشجویان دکتری جامعه­شناسی در حوزه­ سبک زندگی اقتصادی است. از آینده­پژوهی با رویکرد تحلیل لایه­ای علّی و تحلیل تم استفاده شد. از روش اشباع تم­ها به‌عنوان استانداردی برای پایان نمونه­گیری استفاده شد. ازآنجاکه تم­های برگزیده با بهره­گیری از نظرات خبرگان به­دست آمد، مصاحبه­ها مورد تأیید قرار گرفته است. از تحلیل مصاحبه­ با خبرگان، تم‌های اصلی و فرعی استخراج شد و از تحلیل لایه­ای علّی در سطح لیتانی، بازاندیشی، آینده­ نامعلوم و ماتریالیسم دیالکتیکی؛ در سطح علل اجتماعی، توسعه­یافتگی، ازجاکندگی و سنت­زدایی؛ در سطح گفتمان ­و جهان­بینی، مدرنیسم، لینک­شدن با قدرتمندان و آگاهی دروغین و در سطح استعاره­ و اسطوره هم جیک­جیک مستون، مکعب تاس و چشم­وهم­چشمی به­دست آمد و براساس آن سناریوهای نوع جامعه و نوع مصرف مشخص و درقالب نموداری ارائه شد. درانتها راهکارهایی برای سناریوی مطلوب و دوری از سناریوی نامطلوب ارائه شده است.

tags: آینده‌پژوهی تحلیل تم تحلیل لایه‌ای علّی سبک زندگی اقتصادی