نویسندگان | الهام شفایی مقدم,محسن نیازی |
---|---|
نشریه | پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی |
شماره صفحات | ۸۹ |
شماره مجلد | ۲۷ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
ر دهه های اخیر، هنجارهای علم بهعنوان الزامات نهادی محیط های علمی مد نظر اندیشمندان در جامعه شناسی علم قرار گرفته و در این خصوص بر مجموعه ای از هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی تأکید شده است. هدف اساسی این مطالعه بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به هنجارهای علمی دانشگاهی و پسادانشگاهی تحت تأثیر جامعه پذیری علمی و به واسطه شکل گیری هویت دانشجویی در جامعه آماری مورد مطالعه بود. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بود و داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های اصفهان، کاشان و هنر اصفهان بود که با استفاده از نرم افزار Sample Power تعداد 320 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. اعتبار و روایی متغیرهای تحقیق با استفاده از ضریب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. نتایج تحقیق تعهد دانشجویان به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی را به ترتیب به میزان 3/19 و 9/40 درصد نشان داد. همچنین میزان تأثیر جامعه پذیری علمی بر تعهد دانشجویان به هنجارهای دانشگاهی و پسادانشگاهی به ترتیب برابر با 41 و 36 درصد و تأثیر هویت دانشجویی بر هنجارهای یادشده به ترتیب برابر با 27 و 29 درصد بود. با توجه به مقدار SRMR به دست آمده برای مدل پایبندی به هنجارهای دانشگاهی (09/0) و هنجارهای پسادانشگاهی (10/0)، می توان نتیجه گرفت که مدل برازش مطلوبی دارد. درمجموع، نتایج نشان داد که دانشجویان مورد مطالعه بیشتر به تعهد به هنجارهای پسادانشگاهی نسبت به تعهد به هنجارهای دانشگاهی تمایل نشان میدهند.
tags: هنجارهای دانشگاهی، هنجارهای پسادانشگاهی، جامعه پذیری علمی، تحصیلات تکمیلی.