نویسندگان | محسن نیازی,فاطمه خوش بیانی آرانی |
---|---|
نشریه | پژوهش های اجتماعی و ارتباطی پلیس |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۰۶/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
زمینه و هدف: احساس امنیت، احساس آزادی نسبی از خطرات است که موجد وضعیتی خوشایند توام با احساس آرامش جسمی و روحی می باشد. این پژوهش با هدف سنجش احساس امنیت اجتماعی دانش آموزان و تعیین رابطه آن با سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای آن ها انجام شد. روش شناسی: این پژوهش کمی و راهبرد آن پیمایش است. از نظر معیار زمان، مقطعی و به لحاظ ماهیت، کاربردی است. روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای میباشد .ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم (نظری، فنی و کار و دانش) شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1400-1399 میباشد. حجم نمونه پژوهش بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد شد. یافته ها: براساس نتایج توصیفی، میزان سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای دانش آموزان در سطح متوسط رو به پایین ارزیابی و احساس امنیت اجتماعی بیش از نیمی از دانشآموزان در سطح پایینی است. در بخش یافتههای استنباطی بین سرمایه اجتماعی خانوادگی و مدرسهای و ابعاد آن با احساس امنیت اجتماعی دانشآموزان رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری: رابطه معنادار و مثبت بین سرمایه اجتماعی مدرسه و خانواده و احساس امنیت با ذخیرهی نظری موجود و پژوهش های پیشین همسو است. سرمایه اجتماعی شامل منابع مفید قابل دسترس برای کنشگران است که از طریق روابط اجتماعی آنها حاصل میگردد و به یک فرد یا گروه اجازه میدهد تا پایداری از روابط کم و بیش نهادینه شدهی آشنایی و شناخت متقابل و در نهایت امن را در اختیار داشته باشند.
tags: سرمایه اجتماعی خانوادگی سرمایه اجتماعی مدرسهای احساس امنیت اجتماعی مقطع متوسطه