شناسایی و رتبه بندی رابطه اینترنت و ماهواره بر کنش های اجتماعی نسبت به حجاب (به روش تاپسیس و آنتروپی شانون)

نویسندگانسحر نقی پورایوکی,محسن نیازی,محمد عقیقی,امیر رستگارخالد
نشریهفصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه
شماره صفحات۵
شماره مجلد۵
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۱۱/۰۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژ یهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارز شهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتب هبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کن شهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شده اند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمون هگیری خوش های چندمرحل های استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمع آوری داد هها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتب هبندی داده ها از تکنیک تاپسیس و آنتروپ یشانون استفاده شده است. براساس یافته ها و نتایج ب هدست آمده از پژوهش، به ویژه ضریب رقاب تپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن )علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت(، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبه های بعدی به ترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کن شهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.

tags: فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه