نویسندگان | محسن نیازی,علی فرهادیان,ابوالفضل خلجی,فاطمه خوش بیانی آرانی |
---|---|
نشریه | آموزش و مدیریت کارآفرینی |
شماره صفحات | ۹۷ |
شماره مجلد | ۲ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
کارآفرینی اجتماعی به معنی فعالیتهای خلق ارزش اجتماعی نوآورانه است. محققان تأیید کردهاندد کده اید پدیده، منجر به توسعة پایدار اجتماعی و اقتصادی میشود. ماهیت زمینهای کارآفرینی اجتماعی ایجاب میکند که برای توسعة آن در هر زمینة خاص، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن شدناخته شدوند بندابرای اید پژوهش بهدنبال پاسخگویی به ای پرسش است که ابتکارات کارآفرینانة اجتماعی در یک کشور در حال توسعه مانند ایران چگونه شکل میگیرند؟ برای ای منظور از رویکرد کیفی و از روش نظریه دادهبنیاد اسدتفاده شدده است. مصاحبه عمیق با ۹نفر کارآفری اجتماعی که فرایند مورد مطالعه را تجربه کردهاند، انجام شدد. تحلیدل ساختار ارزشها و تعاملات کارآفرینان اجتماعی با دیگران از دوران کودکی تا لحظة ایجاد ابتکار اجتماعی توسط آنان منجر به شکلگیری نظریة بنیانی شد. الگوی بهدست آمده از ای پژوهش نشان میدهد مقولة اصدلی کده منجر به ایجاد ابتکارات کارآفرینانة اجتماعی میشود گرایش فرد به فعالیت های مسئولانة اجتماعی اسدت کده ایجاد ابتکار اجتماعی را مطلوب میکند. چنانچه چنی فردی تحت تأثیر شرایط واسطهای و محیطی ویژه، ایجاد ابتکار اجتماعی را امکانپذیر بیابد، راهبردهای ویژهای را در پیش میگیرد که در نتیجة آنها، ابتکار کارآفرینانة اجتماعی جدید، شکل میگیرد. بر اساس نتایج، تقویت حس مسئولیت اجتماعی افراد نسبت به مسائل اجتماعی از طریق افزایش آگاهی پیشنهاد میگردد
tags: ابتکارات کارآفرینی، تولید، نظریه دادهبنیاد، نوآوری اجتماع