نویسندگان | محسن نیازی,علی فرهادیان,طاهره عربی مرقی,فاطمه مزرعتیان |
---|---|
نشریه | جغرافیایی فضای گردشگری |
شماره صفحات | ۱۲۸ |
شماره مجلد | ۱۲ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۴/۲۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
مقاله ی حاضر با هدف بررسی تأثیرات توریسم بر سرمای هی اجتماعی انجام شده است. امروزه گردشگری فراگیر شده و به یک علم تبدیل شده است و همین فراگیر شدن آن باعث ایجاد مشکلات عمیقی م یشود. از طرفی هم سرمایۀ اجتماعی لازمۀ توسعه برای هرکشور است؛ زیرا می تواند راه های توسعه، تکامل فرهنگی و اقتصادی را بپیماید. در پژوهش حاضر از روش مصاحبه از نوع نیمه رهنمودی استفاده شده است. جامع هی آماری پژوهش حاضر مردم شهرکاشان و حجم نمون ه افراد 15 تا 60 سال ساکن یا شاغل در مناطق فین ونیاسر هستند. نتایج به دست آمده مبین آن است که اعتماد اجتماعی (بسیاری از شهروندان کاشانی به یکدیگر اعتماد دارند اما اعتمادشان نسبت به گردشگران به دلیل عدم شناخت بسیارکم است)، امنیت اجتماعی (حضور تعداد زیادی از افرادی که شناخته شده نیستند، منجر به ناامنی می شود یا منجر به رفتارها، آداب و رسوم غلط می شوند) و قومیت ونژاد (هرچه قومیتی شناخت هتر شده باشد، برقراری ارتباط با آن آسانتر است)، تعاون و همکاری (افراد معتقدند که همکاری با گردشگران منجر به بهبود تصویر آنان از شهرشان در ذهن گردشگر می شود و این امر باعث م یشود، گردشگر مروج شود) مردم کاشان متأثر از گردشگران بوده است. تحلی لها نشان داد که سرمایۀ اجتماعی وگردشگری دارای رابط هی معناداری هستند.
tags: سرمایه ، سرمایۀ اجتماعی ، توریس م، شهرکاشان.