نویسندگان | سحر نقی پورایوکی,محسن نیازی,محمد عقیقی,امیر رستگارخالد |
---|---|
نشریه | فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه |
شماره صفحات | ۵ |
شماره مجلد | ۵ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۱/۱۱/۰۹ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژ یهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارز شهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتب هبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کن شهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شده اند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمون هگیری خوش های چندمرحل های استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمع آوری داد هها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتب هبندی داده ها از تکنیک تاپسیس و آنتروپ یشانون استفاده شده است. براساس یافته ها و نتایج ب هدست آمده از پژوهش، به ویژه ضریب رقاب تپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن )علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت(، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبه های بعدی به ترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کن شهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.
tags: فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه