| نویسندگان | سحر نقی پورایوکی,محسن نیازی,محمد عقیقی,امیر رستگارخالد |
| نشریه | فصلنامه مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه |
| شماره صفحات | ۵ |
| شماره مجلد | ۵ |
| نوع مقاله | Full Paper |
| تاریخ انتشار | 1401/11/09 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نوع نشریه | الکترونیکی |
| کشور محل چاپ | ایران |
| نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژ یهای جدید ارتباطی
پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارز شهای
اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتب هبندی میزان
رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کن شهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از
رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18
شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شده اند. جامعۀ آماری شامل زنان
و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمون هگیری خوش های چندمرحل های استفاده شده است.
این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمع آوری داد هها از پرسشنامه استفاده شده
است. برای تجزیه و تحلیل و رتب هبندی داده ها از تکنیک تاپسیس و آنتروپ یشانون استفاده شده است.
براساس یافته ها و نتایج ب هدست آمده از پژوهش، به ویژه ضریب رقاب تپذیری، کنش ارزشی از لحاظ
معیارهای آن )علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت(، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبه های
بعدی به ترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای
مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کن شهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.