تحلیل رابطه علی رسانه های جمعی داخلی و خارجی بر مشارکت انتخاباتی (مطالعه موردی: شهروندان ۱۸ سال و بالاتر شهر تهران)

نویسندگانمحسن نیازی,اکبر ذوالفقاری,هادی رازقی مله,سیده صباح متولیان
نشریهجامعه شناسی سیاسی ایران
شماره صفحات۵۷۷۱
شماره مجلد۵
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۱/۱۱/۱۷
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

در تحقیق حاضر تلاش شده است تا به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که رسانه هایی از قبیل تلویزیون، ماهواره و رادیو چه تأثیری بر میزان مشارکت در انتخابات افراد به جای می گذارند؟ جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه شهروندان تهرانی که دارای حداقل 18 سال سن بوده اند، تشکیل میدهند. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری خو شهای چند مرحلهای بوده ا ست. در این تحقیق 700 پر س شنامه مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای جمع آوری اطلاعات تحقیق از ابزار پر س شنامه ا ستفاده شده ا ست. جهت آزمون فر ضیات پژوهش، مشارکت انتخاباتی به عنوان متغیر وابسته در ارتباط با متغیرهای استفاده از تلویزیون، استفاده از ماهواره و استتتفاده از رادیو قرار گرفت. جهت تبیین ارتباط متغیرها با یکدیگر و ستتهه هر متغیر در تعیین متغیر وابستتته، از آزمون-های متناسب با سطح سنجش آنها و همچنین روش های آماری رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان تاثیرگذاری تلویزیون ) 0.336 ( بر مشارکت انتخاباتی بیشتر از میزان تاثیر رادیو ) 0.157 ( بر مشارکت انتخاباتی است. میزان تأثیر گذاری ماهواره بر مشارکت انتخاباتی در مقایسه با تلویزیون و رادیو، در پایین ترین حد خود ) 0.154 ( قرار دارد. لازم به ذکر استتت که تأثیر رستتانه های مذکور بر مشتتارکت انتخاباتی مثبت می باشد.

tags: انتخابات، مشارکت انتخاباتی، ارتباط سیاسی، رسانه