نویسندگان | محسن نیازی |
---|---|
نشریه | مطالعات ملی |
شماره صفحات | ۳۱ |
شماره مجلد | ۱۲ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۰/۱۰/۰۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در این مقاله، رابطة بین سطح تحصیلات و میزان انسجام ملی و اجتماعی شهروندان را مطالعه می کند. امروزه تحصیلات به عنوان یکی از متغیرهای کلیدی در ایجاد اندیشة ترقی و توسعة اجتماعی و عامل مؤثری در ارتقاء سرمایة اجتماعی به ویژه انسجام و همبستگی ملی و اجتماعی تلقی م ی شود. دانشمندان علوم اجتم اعی، ارتقاء سطح تحصیلات را از مهم ترین عوامل افزایش آگاهی، همبستگی و مشارکت اجتماعی در افراد می دانند . انسجام اجتماعی ناظر بر پیوندها و ارتباطات می ان اعضای شبکه های اجتماعی و مبین کنش های معین و مشخصی از کنش گران در درون ساختارهای اجتماعی است . امروزه مفهو م انسجام و همبستگی ملی و اجتماعی به عنوان اهرمی توفیق آفرین و اساس هویت و اعتبار جامعه مورد اقبال فراوان واقع شده است . بسط نظری این مفهوم و شناسایی چگونگی پیوند و ارتباط دو متغیر تحصیلات و انسجام اجتماعی در جامعة مورد مطالعه هدف اصلی این مقاله را تشکیل می دهد. این مطالعه از نوع تحقیق پیمایشی است و داده های آن با استفاده از تکنیک پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری شده اند. جامعة آماری مورد مطالعه کلیة شهروندان شهر کاشان در سال 1389 می باشند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان نمونة تحقیق تعیین و با استفاده از روش سهمیه ای تصادفی و فعالی تهای SPSS انتخاب و بررسی شده اند. یافته های تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری مربوط مورد تحلیل قرار گرفته اند. یافته های پژوهش و فعالیت ها ی آماری مربوطه با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون رابطة معنی دار بین دو متغیر سطح در سطح اطمینان 99 (r=0/ تحصیلات و میزان انسجام اجتماعی شهروندان ( 391 درصد را نشان می دهند.
tags: تحصیلات، آموزش عالی، انسجام اجتماعی، سرمایة اجتماعی، همبستگی.