رابطه بین هویت اجتماعی و احساس امنیت زنان)مطالعه موردی زنان مناطق شمال (۱ و۲) و جنوب (۱۹ و۲۰) شهر تهران در سال ۱۳۸۹(

نویسندگانمحسن نیازی,یاسمن فرشادفر
نشریهمطالعات جامعه شناختی ایران
شماره صفحات۶۱
شماره مجلد۱
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۰/۱۱/۰۹
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

این مقاله بر اساس پژوهشی تنظیم شده است که،رابطه بین هویت اجتماعی و احسـاس امنیـت اجتمـاعی، بـه عنـوان مفاهیم اساس علوم انسانی و اجتماعی، مورد بررسی قرار گرفته است. هویت اجتماعی به عنـوان بخـش اساسـی حیـات اجتماعی و محصول تجارب زندگی اجتماعی است. از سوی دیگـر، امنیـت اجتمـاعی ریشـه در فراینـد هویـت سـازی اجتماعی داشته و عناصر و نهادهای اجتماعی با کنشهای فردی و اجتماعی و بازتولید هویت،نقش بارزی در امن سازی و احساس امنیت اجتماعی ایفا میکند. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل داده و نسبت به آسیبهـای هویت اجتماعی و امنیت اجتماعی، حساسیت و آسیبپذیری بیشتری دارند، در این مطالعه رابطه بین هویت اجتمـاعی و احساس امنیت اجتماعی در بین زنان مناطق شمال و جنوب تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله تبیین چگونگی ارتباط و پیوند این دو متغیر در جامعه آماری مورد بررسی میباشد.این مطالعـه از نـوع پیمـایش اجتماعی بوده و یافتههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری شـده اسـت. اعتبـار و روایـی مقیاسهای تحقیق با توجه به نتایج ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق عبارت است از کلیه زنان واقع در سنین فعالیت (15-64 سال) ساکن در مناطق جنوب و شمال شهر تهـران مـیباشـند. بـا اسـتفاده از فرمول نمونهگیری کوکران مجموعاً تعداد 1044 نفر (از هر منطقه 262 نفر) به عنوان حجم نمونه انتخاب و مورد بررسـی قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش رابطه معنیدار بین دو متغیر هویت اجتماعی و احساس امنیـت اجتمـاعی در بـین زنـان مناطق شمال تهران را نشان نمیدهد، لیکن در بین زنان مناطق جنوب تهران، همبستگی بین دو متغیر فوق مشـاهده شـده است. معنیداری رابطه دو متغیر فوق از طریق ضریب همبستگی پیرسـون مـورد بررسـی و بـا توجـه بـه نتـایج آزمـون (r=0/335) در سطح اطمینان 95 درصد تأیید گردیده است.

tags: هویت امنیت زنان امنیت اجتماعی هویت اجتماعی