نویسندگان | محسن نیازی,اسما عسکری کویری |
---|---|
نشریه | خانواده و پژوهش |
شماره صفحات | ۲۳۹ |
شماره مجلد | ۹ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۱/۱۱/۰۷ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
امروزه، الگوگزینی و سبکهای الگویی به عنوان یکی از مؤلفه های کلیدی هویت یابی جوانان مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی قرار گرفته است. بر این مبنا، انواع گونه های الگویی هویت یابی شامل سبکهای الگویی سنتی، مدرن و سرگردان مورد شناسایی قرار گرفته است. هدف اساسی این مقاله شناسایی وضعیت انواع سبکهای الگویی هویت یابی در بین دانش آموزان و نقش تحصیلات والدین در گونه های الگویی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و برای جمع آوری داده های تحقیق از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. نتایج آزمون آلفای کرونباخ، اعتبار و روایی مقیاسهای سنجش گونه های الگویی سنتی، مدرن و سرگردان به ترتیب برابر با 0.69، 0.85، 75.0=a را مورد تأیید قرار داده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آران و بیدگل در سال تحصیلی 92-1391 میباشند. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. یافته های تحقیق بر مبنای میانگین مفروض 2.5، میانگین انواع سبکهای الگویی سنتی، مدرن و سرگردان به ترتیب برابر با 2.74، 2.15 و 2.01 را نشان میدهد که حاکی از غالب بودن سبک الگویی سنتی در جامعه مورد مطالعه میباشد. همچنین، تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون F برابر با 2.120 در سطح اطمینان 95 درصد، تفاوت سبک الگویی مدرن بر مبنای سطح تحصیلات مادر دانش آموزان را نشان میدهد.
tags: الگوگزینی، سبک مدرن، سبک سنتی، سبک سرگردان، هویت یابی