نویسندگان | محسن نیازی,عطیه رضایی فرح اباد,زهرا صادقی آرانی |
---|---|
نشریه | سیاست های راهبردی وکلان |
شماره صفحات | ۱۶۴ |
شماره مجلد | ۱۱ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در هویت اجتماعی زنان در ایران و ارائۀ مدل ساختاری و تفسیری برای بهمنظور نگاهی جامع و الویتمند به مسئله است. پژوهش از نوع کاربردی است. در ابتدا با مرور نظاممند پژوهشهای انجامشده در زمینۀ هویت اجتماعی زنان، عوامل مؤثر در هویت اجتماعی این قشر شناسایی شد. سپس با نمونهگیری هدفمند از نخبگان زن و استفاده از پرسشنامه، ماتریس خودتعاملی با روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهدست آمد. در ادامه با بررسی روابط عوامل مؤثر در هویت اجتماعی زنان، سطحبندی عوامل صورت گرفت. در مرحلۀ نهایی، با استفاده از تحلیل میکمک (MICMAC) نوع متغیرها براساس قدرت نفوذ و میزان وابستگی تعیین گردید. براساس یافتههای این پژوهش، گسترۀ شبکۀ ارتباطی، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی از متغیرهای مستقل کلیدی در هویت اجتماعی زنان است و مدیریت بدن، گرایش به نقشهای سنتی (زن سنتی)، مشارکت ورزشی، گرایش به نقشهای مدرن (زن مستقل و امروزی)، دینداری زنان، میزان عقلانیت، جهانی شدن، امنیت اجتماعی، ایجاد پیوند میان هویتهای مختلف و اوقات فراغت نیز از متغیرهای پیوندی بهشمار میآید. متغیر رضایت از زندگی متغیر وابسته است که بهشدت تحت تأثیر تغییرات سایر متغیرها، در هویت اجتماعی زنان ایرانی تأثیر میگذارد.
tags: هویت اجتماعی زنان، مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل میکمک