نویسندگان | فرشاد گودرزی,محسن نیازی,مهین حسینی تبار |
---|---|
نشریه | مطالعات راهبردی زنان |
شماره صفحات | ۲۰۷ |
شماره مجلد | ۲۵ |
ضریب تاثیر (IF) | ثبت نشده |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
ظهور جامعه مصرفی در چند دهه اخیر و مسئله مدیریت بدن به عنوان یکی از مؤلفههای اساسی چنین جامعهای، ذهن بسیاری از محققین را به خود مشغول کرده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در کشور است که با استفاده از روش فراترکیب و الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2003) انجام شده است. بر همین اساس، با تکیه بر معیارهای روش فراترکیب، نتایج مطالعات پیشین که بین سالهای 1390 تا 1401 انجام شده، مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از کلیدواژههای مرتبط، مطالعات پیشین شناسایی و از بین 487 مقاله در نهایت 72 مقاله با استفاده از معیارهای فراترکیب انتخاب شدند. به منظور بررسی کیفیت و پایایی یافتههای این پژوهش، شاخص کاپا مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بررسی این شاخص نشاندهنده کیفیت مناسب یافتههای پژوهش بوده است. یافتههای حاصل از این مطالعه به استخراج کدهای متفاوتی انجامید و پس از رفت و برگشتهای مداوم و بررسی و ترکیب یافتههای اولیه این پژوهش در زمینههای فرعی، هفت زمینه اصلی به دست آمد که به ترتیب فراوانی عبارتند از: بعد فردی و روانشناختی با بعد اجتماعی؛ بعد فرهنگی؛ بعد رسانهای؛ بعد پزشکی و زیستی؛ بعد سیاسی و متغیرهای زمینهای. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که شیء واره شدن بدن، احساس خود برتربینی، متمایز بودن، سانسور بدن، کسب منزلت اجتماعی و تأیید اجتماعی از سوی گروههای مرجعی چون خانواده، دوستان و همسالان و از مهمترین عواملی است که بر مدیریت بدن در بین افراد جامعه اثرگذار است.
tags: بدن دستکاریشده، رسانه، فراترکیب، مدیریت بدن، منزلت اجتماعی