مسائل و چالش های آموزش مجازی در نظام آموزشی (نمونه مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ایلام)

نویسندگانمهین حسینی تبار,محسن نیازی,محمدرضا حشمتی
نشریهپژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی
شماره صفحات۷۳
شماره مجلد۵
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۴۰۲/۰۶/۲۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

پژوهش پیش رو از نوع کمی و پیمایشی است که هدف آن شناسایی مشکلات کلاس مجازی در دوران کرونا در مقطع متوسطه شهرستان ایلام است. جامعه آماری شامل 7731 دانش آموز مقطع متوسطه شهرستان ایلام می‌باشد. روش نمونه گیری خوشه‌ای و احتمالی است که 2035 دانش آموز در تکمیل نمودن پرسشنامه مشارکت داشته‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با استفاده از آزمون همگرایی(AVE) استفاده شد. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که بین مشکلات ارتباطی و نگرش منفی دانش آموزان به شرکت در کلاس‌های آنلاین رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین بین مشکلات انگیزشی و نگرش منفی دانش آموزان به شرکت در کلاس‌های آنلاین رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. این پژوهش نشان داد که مشکلات آموزشی و دستیابی به اهداف تحصیلی تاثیر مثبت و معنا داری بر بی‌انگیزگی دانش آموزان برای شرکت در کلاس‌های آنلاین دارد، مشکلات زیرساختی و نرم افزاری محیط یادگیری کلاس‌های آموزش آنلاین تاثیر مثبت بر مشکلات آموزشی دارند و درنهایت مشکلات ارتباطی در کلاس‌های آنلاین منجر به کاهش انگیزه دانش آموزان می‌شود.

tags: آموزش مجازی، مشکلات ارتباطی، مشکلات یادگیری، مشکلات انگیزشی