رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان

نویسندگانمحسن نیازی,الهام شفائی مقدم
نشریهمطالعات فرهنگی و ارتباطات
شماره صفحات۲۰۱
شماره مجلد۸
ضریب تاثیر (IF)ثبت نشده
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۱/۰۲/۲۴
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهالکترونیکی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

امروزه نقش رسانهها به عنوان یکی از مهمترین عوامل اجتماعی در انتقال ارزشها و میراث اجتماعی و فرهنگی جوامع مورد توجه دانشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است. در این میان، نقش مصرف رسانهای و اثرات آن بر شکل گیری طرحوارهها و کلیشههای جنسیتی نقشهای خانوادگی، اجتماعی و حرفهای زنان از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. بر این مبنا، هدف اصلی این مقاله تبیین رابطه مصرف رسانه ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان در جامعه آماری مورد مطالعه می باشد. این مطالعه از نوع پیمایش اجتماعی بوده و از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه برای جمعآوری دادههای تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان 15 تا 65 سال شهر کاشان در سال 1390 میباشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق و نتایج فعالیت آماری مربوطه ، رابطه مستقیم و معنیدار متغیرهای میزان استفاده از انواع فیلمهای سینم ایی و برابری - در سطح اطمینان 95 درصد را مورد تأیید قرار داده است . (Tc=0/ گرایی جنسیتی ( 095 تفاوت معنیدار نگرش به برابری جنسیتی (F=5/ با مقدار ( 559 F همچنین، نتایج آزمون برحسب رسانه مورد استفاده (شبکههای داخلی و خارجی) را مورد تأیید قرار داده است . به گونهای که پاسخگویانی که از شبکههای تلویزیون داخلی برای دیدن فیلم استفاده می - و CD کنند نگرشی متفاوت نسبت به گروه هایی دارند که از شبکه های ماهواره ای و DVDفیلمهای خارجی استفاده میکنند.

tags: رسانه، مصرف رسانه ای، طرحواره جنسیتی ، برابری گرایی جنسیتی ، کلیشه جنسیتی.