نویسندگان | محسن نیازی,علی فرهادیان,زهرا اسماعیل زاده قمصری,فاطمه علی پورفیروزآباد |
---|---|
نشریه | نشریه ایرانی مطالعات شهروندی |
شماره صفحات | ۱ |
شماره مجلد | ۲ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
آموزش شهروندی مستلزم رشد و پرورش دادن ظرفیتهای افراد و گروهها برای مشارکت و تصمیمگیری و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. این آموزشها شامل حقوق انسانی، رشد مستمر و همهجانبه، اخلاق و ارزشها، صلح و مسالمتجویی، برابری اجتماعی و حرمت نهادن به تفاوتهاست. آموزش شهروندی افراد را توانمند میسازد تا بهعنوان یک شهروند فعال در جامعه ایفای نقش کنند. این توانمندی ازطریق ایجاد دانش، مهارت و نگرش در افراد ممکن میشود. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی ازطریق مدل کیفی فراترکیب است. بدین صورت پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و محقق پس از بازبینی مقالات مرتبط آنها را با یکدیگر ترکیب کرده است. در این راستا پس از بررسیهای اولیه و نظر اساتید این حوزه، 29 مقاله از میان دهها مقالۀ رصدشده در پایگاههای اطلاعاتی بهعنوان جامعۀ آماری انتخاب و مورد بررسی و ارزیابی دقیق صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که 9 مؤلفه درخصوص عوامل مؤثر بر آموزش شهروندی شناسایی شده که پس از طی مراحل متعدد، مدل مفهومی مرتبط با این موضوع ارائه شده است. این مؤلفهها شامل عوامل دینداری، اجتماعی، اقتصادی، روانی، سیاسی، زیستمحیطی، فرهنگی، آموزشی و جمعیت شناختی است. فهم نتایج این مطالعه که ماحصل تحقیقات پیشین بوده است، میتواند بهعنوان راهنمایی جامع برای محققان در این حوزه عمل کند.
tags: آموزش آموزش شهروندی تربیت شهروندی فرهنگ شهروندی فراترکیب