نویسندگان | محسن نیازی-مرتضی جعفرپوربرزکی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۵-۷-۰۱ |
چکیده مقاله
در این مقاله، رابطه میان آموزش شهروندی با میزان پایبندی شهروندان به فرهنگ شهروندی مورد مطالعه قرار گرفته است. در دهههای اخیر، با توجه به اهمیت فرهنگ شهروندی و نقش آموزشهای شهروندی در ارتقاء آن، رابطه بین مؤلفههای مختلف آموزش شهروندی از جمله دانش شهروندی، مهارت شهروندی، نگرش شهروندی و میزان بهرهمندی شهروندان از آموزشهای شهروندی شهرداریها و سازمانهای غیر دولتی با فرهنگ شهروندی مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران حوزههای علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله، تبیین وضعیت هر یک از متغیرهای آموزش شهروندی و فرهنگ شهروندی و چگونگی پیوند و تعامل دو متغیر فوق در جامعه آماری مورد مطالعه میباشد. این تحقیق از نوع مطالعه پیمایشی بوده و دادههای تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمعآوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه جمعیت بالای 15 سال شهر تهران در نیمه سال 1393 میباشد. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 1112 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و بررسی شدهاند. نتایج تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی مثبت و معنیدار بین متغیرهای آموزش شهروندی و میزان بهرهمندی از آموزشهای شهروندی شهروندان با میزان پایبندی آنان به فرهنگ شهروندی را در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی متغیرهای تحقیق، نشان می دهد که میزان اثرگذاری هر یک از مؤلفههای «نگرش شهروندی»، «مهارت شهروندی» و «دانش شهروندی» بر فرهنگ شهروندی به ترتیب برابر با 34، 17، 15 درصد می باشد.