نویسندگان | محسن نیازی-الهام شفایی مقدم-اعظم نژادی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۵-۰۱ |
نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
حمایت از تولید و مصرف تولیدات ملی همواره در اولویت سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی قرار داشته است، اما علی¬رغم تأکید بر مصرف کالاهای داخلی، تاکنون در تحقیقات اندکی این گرایشها بهطور منسجم و علمی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اصلی این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایل مصرفکنندگان به مصرف محصولات داخلی تحت عنوان «ملی¬گرایی مصرفی»، به صورت کمی و در نمونه نسبتاً وسیع و متنوعی از مصرفکنندگان می¬باشد. این مطالعه از نوع پیمایشی بوده و داده¬های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه جمع¬آوری گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان 15 سال به بالای شهر کاشان (323371 نفر) در سال 1392 می¬باشد. با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران، 605 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و به روش تصادفی انتخاب و بررسی شده¬اند. بر اساس نتایج تحقیق، متغیر میهن¬پرستی با حجم اثر در حد متوسط و 35 درصد اثرگذاری کل در رتبه اول، رضایت از کالای خارجی با 25- درصد اثرگذاری کل در رتبه دوم، متغیر عملکرد تولیدکنندگان داخلی با 8 درصد اثرگذاری کل در رتبه سوم و متغیرهای رضایت از کالای داخلی، نگرش به کالای خارجی، تبلیغات تلویزیون و تشخص¬پذیری به ترتیب با حجم اثر کم در رتبه¬های بعدی قرار دارند. مقدار 0.167= Q2 نیز نشان می¬دهد؛ در مجموع، توان پیش¬بینی کنندگی مدل در حد متوسط می¬باشد. علاوه بر این، با توجه به مقدار به دست آمده در ماتریس اهمیت- عملکرد، متغیر تبلیغات تلویزیونی دارای اهمیت و در عین حال عملکرد ضعیف¬تر می¬باشد.