| نویسندگان | محسن نیازی-محمد گنجی-زهرا فرقانی نوش آبادی |
| تاریخ انتشار | 2016-5-01 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تأکید بر
شکاف نسلی در بین دانش آموزان می باشد. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است و
جامعهی آماری آن، دختران دبیرستانی (پایه سوم و چهارم) شهر کاشان در سال تحصیلی
92 میباشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 320 نفر انتخاب شدند. به منظور -93
جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با نظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت.
بهمنظور تجزیه و / گرفت. پایایی آن نیز به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد ( 95
تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کندال و تحلیل مسیر استفاده شد. نتا یج
نشان داد که متغیرهای سرمایه فرهنگی خانواده، میزان استفاده از تلفن همراه، جامعه پذیری
از خانواده و شیوه تربیتی مقتدرانه با هویت فرهنگی رابطه مثبت و معنادار و تضاد نسلی و
شکاف نسلی با هویت فرهنگی رابطه منفی و معناداری دارند. بیشترین تأثیر بر شکاف نسلی
به ترتیب مربوط به شیوه تربیتی استبدادی، شیوه تربیتی سهل گیر، شیوه تربیتی مقتدرانه،
میزان استفاده از ماهواره و جامعه پذیری از خانواده می باشد. بنابراین، مبارزه روشمند فرهنگی
با احساس حقارت در برابر فرهنگ غرب به خصوص در میان نوجوانان و جوانان و تدارک
گروه های مطالعاتی متمرکز و تدوین مصادیق بروز شکاف های نسلی و هویتی پیشنهاد
می شود.