نویسندگان | محسن نیازی-محمد گنجی-زهرا فرقانی نوش آبادی |
---|---|
تاریخ انتشار | ۲۰۱۶-۵-۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نمایه نشریه | ISC ,SID |
چکیده مقاله
هدف از پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تأکید بر شکاف نسلی در بین دانش آموزان می باشد. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است و جامعهی آماری آن، دختران دبیرستانی (پایه سوم و چهارم) شهر کاشان در سال تحصیلی 92 میباشند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 320 نفر انتخاب شدند. به منظور -93 جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن با نظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و / گرفت. پایایی آن نیز به کمک ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد ( 95 تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کندال و تحلیل مسیر استفاده شد. نتا یج نشان داد که متغیرهای سرمایه فرهنگی خانواده، میزان استفاده از تلفن همراه، جامعه پذیری از خانواده و شیوه تربیتی مقتدرانه با هویت فرهنگی رابطه مثبت و معنادار و تضاد نسلی و شکاف نسلی با هویت فرهنگی رابطه منفی و معناداری دارند. بیشترین تأثیر بر شکاف نسلی به ترتیب مربوط به شیوه تربیتی استبدادی، شیوه تربیتی سهل گیر، شیوه تربیتی مقتدرانه، میزان استفاده از ماهواره و جامعه پذیری از خانواده می باشد. بنابراین، مبارزه روشمند فرهنگی با احساس حقارت در برابر فرهنگ غرب به خصوص در میان نوجوانان و جوانان و تدارک گروه های مطالعاتی متمرکز و تدوین مصادیق بروز شکاف های نسلی و هویتی پیشنهاد می شود.