Authors | محمد گنجی,نرگس نیکخواه قمصری,سمانه فروغی |
---|---|
Journal | مطالعات فرهنگ ارتباطات |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۴۰۰/۰۵/۲۶ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
مضامینی که انیمیشنها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاریهای خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانهشناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی محبوبترین و پرمخاطبترین انیمیشن ایرانی «مهارتهای زندگی برای کودکان» پرداخته شده است. این مجموعه شامل 250 قسمت ده دقیقهای که تولید آن از سال 1391 شروع و تا 1395 پایان یافته است. بدین ترتیب برای دستیابی به تصویر جامعی از کودک در این مجموعه تمام قسمتها مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در این انیمیشن با نوعی بازنمایی توأم با «بدنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجه هستیم. ویژگیها و خصایص برجستهی کودک در این مجموعه وابستگی به بزرگسالان، ناتوانی در حل مسائل شخصی، عدم خلاقیت و ابتکار، عدم تجهیز به مهارتهای مدرن، فقدان روحیهی پرسشگری و اطاعت کامل از والدین، پرخاشگری و گستاخی در مقابل همسالان، ساده لوحی و زودباوری است. علاوه بر این در بازنمایی کودک، کاراکترهای کودک در جایگاه سن طبیعی خود بازنمایی نمیشوند. بلکه کوچکتر و نابالغتر از سن زیستیشان نمایش داده میشوند و این نابالغ بودن در تمام رفتار و تعاملات روزمرهشان مشهود است. چنین الگوی بازنمایی در مجموع در قاب گفتمان «پیشامدرن» جای میگیرد. برجسته ترین ویژگی انیمیشن «مهارتهای زندگی برای کودکان» این است که در آن کودک به عنوان «سوژه منفعل و تربیت پذیر» به شمار میرود.
tags: بازنمایی. دوران کودکی. رمزگذاری . نشانه شناسی. گفتمان پیشامدرن.