نشانه شناسی تصویر کودک در فیلم های انیمیشن (مطالعه موردی مجموعه انیمیشن ایرانی بچه های ساختمان گل ها)

Authorsمحمد گنجی,نرگس نیکخواه قمصری,سمانه فروغی
Journalمطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه
Page number۵۱
Volume number۲
Paper TypeFull Paper
Published At۱۳۹۸/۱۲/۱۲
Journal GradeScientific - research
Journal TypeElectronic
Journal CountryIran, Islamic Republic Of
Journal IndexISC

Abstract

یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، به‌ویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل می­دهد، تماشای فیلم‌های انیمیشن­ است. این نوع فیلم، دیدگا ­هایی را درباره­ی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش می‌گذارد. جهان­بینی­های که درباره­ی کودکان در آثار انیمیشن ارائه می­شود تصادفی نبوده و منطبق با رمزگذاری­های خاصی صورت می‌پذیرد. هدف این پژوهش تحلیل نشانه­ شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه­شناسی، به بررسی انیمیشن «بچه­ های ساختمان گل­ها»که در سال1395-1394تولید و در 91 قسمت ده دقیقه­ ای از شبکه­ ی پویا پخش‌شده، پرداخته‌ایم­ و کلیه قسمت­های این مجموعه را برای این منظور، مشاهده و تحلیل کرده‌ایم. نتایج پژوهش نشان می­دهد که: در این مجموعه ، با نوعی بازنمایی توأم با «خوب­نمایی» از کودک و دوران کودکی مواجهیم. شخصیت کودکان مجموعه، در جایگاه طبیعی سن خود بازنمایی نمی­شوند، بلکه بزرگ‌تر و بالغ­تر از سن زیستی­شان نمایش دار می‌آیند. چنین الگویی از بازنمایی ، به‌طورکلی ، در چهارچوب گفتمان «مدرن» جای می­گیرد. ازاین‌رو ، مجموعه انیمیشن«بچه­های ساختمان گل­ها» در صدد معرفی الگوی دوران کودکی با مؤلفه‌های گفتمان مدرن است.

tags: نشانه شناسی تصویر کودک، دوره کودکی، فیلم انیمیشن، گفتمان مدرن رسانه ای