نویسندگان | امیر حسین رسول نیا-مهوش حسن پور |
---|---|
نشریه | ادبیات تطبیقی |
ارائه به نام دانشگاه | باهنر کرمان |
شماره صفحات | ۱۸۵ - ۱۶۳ |
شماره سریال | ۱۵ |
شماره مجلد | ۸ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۰۱ - ۱۰ - ۱۳۹۵ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
تکرار از دیرباز تاکنون در شعر عربی و فارسی در القای موسیقی کلام و انسجام متن نقشی برجسته داشته است. این عنصر بلاغی در شعر عصر حاضرنقشیفراتر از شعر کلاسیک دارد؛ زیرا در شعر معاصر،کارکرد انتقال احساسات و عواطف درونی و ایجاد آهنگ دراماتیک بر عملکردهای تکرار افزوده شده است. جستار حاضر بر آن است تا انواع تکرار را در دو دفتر شعری « رسائل من الزمن الجمیل» از «سعاد الصباح»و «گیاه و سنگ نه، آتش» از «نادرنادرپور» بررسی کند. از جمله دستاوردهای پژوهش این است که تکرار سازه¬های نحوی در سطوح صامت، مصوت، هجا، واژه، ترکیب¬های اضافی، جمله¬های خبری و انشائی در سروده¬های این دو شاعر بروز یافته است که کاربستِ هر کدام به متمرکز شدن دلالت در ذهن خواننده، تداوم یک عمل یا حالت و برجسته-سازی مضمون می¬انجامد.
tags: شعر معاصر، تکرار، موسیقی، سعاد صباح، نادر نادرپور