جایگاه هنجارهای علم پسادانشگاهی در مجموعه قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نقشه جامع علمی کشور

نویسندگانالهام شفایی مقدم
همایشنوآوری در علوم انسانی و اجتماعی
تاریخ برگزاری همایش۲۰۲۳-۰۲-۱۵ - ۲۰۲۳-۰۲-۱۵
محل برگزاری همایش1 - کاشان
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه کاشان
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

چکیده: با توجه به تحولات علمی و شکل گیری الگوی جدید در فهم و انجام فعالیت های علم فناوری و پژوهش های معطوف به آن، - هدف اساسی این پژوهش شناخت جایگاه مؤلفهها و هنجارهای علم پسادانشگاهی در پنج سند مرتبط با موضوع شامل قانون اهداف ، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، اصول حاکم بر دانشگاه اسلامی، سند چشمانداز 02 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 4121 هجری شمسی و نقشه جامع علمی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش اسناد مورد بررسی در حوزه علم پسادانشگاهی مجموعه ای از برنامه ها را در خود جای می دهد که یکی از اهداف این برنامه ها، هماهنگسازی مزیت های علمی با مزیت های اقتصادی و کمک به رشد نظام اقتصادی است. تأکید مشترک اسناد فوق بر مواردی چون مالکیت معنوی، توجه دانشمندان به نیازهای جامعه، اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات کشور و توسعه تحقیقات کاربردی، جهت گیری فعالیت های پژوهشی به سمت درآمدزایی و کسب ثروت، تجاری سازی یافته های علمی و نهایتاً تغییر معیارهای ارزیابی کیفیت و موارد دیگر، همگی مؤید توجه و تأکید این اسناد بر مؤلفهها و هنجارهای علم پسادانشگاهی است.

کلید واژه ها: نواوری در الگوهای تولید علم، علم پسادانشگاهی، قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نقشه جامع علمی کشور