نویسندگان | الهام شفایی مقدم,محمد ابوالحسنی آرانی |
---|---|
نشریه | نشریه ایرانی مطالعات شهروندی |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | الکترونیکی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
رفتارهای سخاوتمندانه و مشارکت در امور خیریه تحتتأثیر انگیزههای چندگانۀ فردی، اجتماعی و فرهنگی هستند که میتوانند بهطور همزمان عمل کنند. اما تمام انگیزهها و عوامل از میزان اهمیت و تأثیرگذاری یکسانی برخوردار نیستند. بنابراین لازم است علاوه بر شناسایی این عوامل و انگیزانندهها، به میزان اهمیت و روابط علی بین آنها هم توجه شود. بر این مبنا، در پژوهش حاضر با استفاده از روش مدیریت تعاملی (IM)، به شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار سخاوتمندانه و مشارکت در امور خیریه توسط خیرین و تعیین ارتباط بین عوامل در یک مدل یکپارچه پرداخته شده است. مهمترین انگیزههای مشارکت در امور خیریه براساس نظرات 6 خیّر شرکتکننده در جلسۀ مدیریت تعاملی که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند، پس از اصلاح و تأیید خیرین و رسیدن به توافق و اجماع گروهی، در قالب الگوی ساختاری تفسیری ترسیم گردید. براساس نتایج، اعتقادات مذهبی/ قرب الهی، حمایتهای دولت از خیرین، درآمد مناسب و امنیت اقتصادی و تأثیرپذیری از افراد معتمد و خیر، مسئولیتپذیری و احساس دین به جامعه، عدالتخواهی و کمک به قشر نیازمند، علاقۀ فردی به فعالیتهای خیریه و کسب شهرت و ماندگاری نام خود و بازماندگان بهعنوان مهمترین انگیزههای مؤثر شناخته شدند.
tags: رفتارهای سخاوتمندانه، مشارکت در امور خیریه، انگیزه، مدیریت تعاملی.