Authors | رضا شجری,الهام عربشاهی کاشی |
---|---|
Journal | کاشان شناخت |
Page number | ۱۱۲ |
Volume number | ۴ |
IF | ثبت نشده |
Paper Type | Full Paper |
Published At | ۱۳۸۸/۱۲/۱۸ |
Journal Grade | Scientific - research |
Journal Type | Electronic |
Journal Country | Iran, Islamic Republic Of |
Journal Index | ISC |
Abstract
مبحث معرفت نفس پس از معرفت الهی، یکی از پردامنهترین مباحث کلامیـ فلسفی و عرفانی است که نه تنها در قرآن کریم، بلکه در آثار فیلسوفان، عارفان و عالمان نحلههای دینی انعکاس داشته است. نفس از دیدگاه صوفیان بیشتر به نفس امّاره اطلاق میشود و در نظر آنان، پدیدهای مذموم، منبع شرور و مورد نکوهش است، اما حکیم افضلالدین مرقی کاشانی، عارف بزرگ قرن ششم و هفتم هجری، نفس را نوری الهی دانسته که به خود روشن و دیگر چیزها نیز بدان روشن میشود. به اعتقاد وی، کارکردهای روح، قوّت و طبیعت، پرتو فروغ نفس است. وی ضمن تأثیرپذیری از فرهنگ و بینش اسلامی و تأویل آیات و احادیث در آثارش، به آرای حکیمان بزرگ یونانی مانند افلاطون و ارسطو نیز توجه داشته است. بابا افضل برای بیان اندیشههای حکمیخود، به اندیشههای باطنی بزرگانی چون ناصر خسرو قبادیانی نظر داشته است، البته وی به تکرار خطرات ناشی از امراض نفسانی را نیز در آثارش گوشزد کرده، و برای درمان آنها، راهکارهای مفیدی را در مصنّفاتش نشان داده است. در این مقاله ضمن اشاره به ماهیّت، انواع و اقسام نفس و رابطه آن با عقل و جسم، عوامل سعادت و هلاکت نفس هم مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
tags: نفس عقل جسم مصنّفات بابا افضل مرقی کاشانی