تحلیل اثر گذاری فلسفه برنامه درسی چندفرهنگی بر خط مشیهای نظام آموزش و پرورش ایران و نحوه رویارویی با مسایل و رویدادهای آن

نویسندگانعباس شکاری,سمیه موسوی,معصومه السادات صالحی
همایشچهارمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران « مبانی فلسفی تحول در نظام آموزش و پرورش ایران
تاریخ برگزاری همایش۲۰۱۳-۵-۲۹
محل برگزاری همایشمشهد
نوع ارائهسخنرانی
سطح همایشملی

چکیده مقاله

چکیده تنوع، جزء لاینفک مشخصه های اساسی جهان امروز و عاملی موثر در تعاملات بین فردی و اجتماعی است اما جامعه جهانی امروز اسیر نگرش ها و رفتارهایی توام با پیش داوری و تبعیض است، غافل از اینکه پیدایش تنوع در جامعه غیرارادی است. لذا به جای ستیز و مبارزه با آن باید به فکر برخورد موثر با این پدیده بود در گذشته ای نه چندان دور تصور بر این بود نظام های تعلیم و تربیت بدون توجه به تنوع و گوناگونی فرهنگ ها برنامه ریزی کنند اما امروزه با از میان رفتن مرزها و در نظر گرفتن تاثیر فرهنگ ها بر یکدیگر در امر برنامه ریزی و به ویژه در طراحی برنامه درسی به این مهم باید توجه شود. در چنین شرایطی علی رغم حضور اقلیت های گوناگون در نهاد مدرسه، آموزش و پرورش برای پاسخ گویی به چنین نیازی ناگزیر است که به تدوین برنامه درسی چندفرهنگی بپردازد.در این راستا هدف از این مقاله، توصیف عناصر برنامه درسی چندفرهنگی و تحلیل عقاید موافق و مخالف همراه با تبیین ویژگی ها و توانمندی معلم برنامه درسی چندفرهنگی و تحلیل تاثیر برنامه درسی چندفرهنگی بر خط مشیهای نظام آموزش و پرورش ایران و نحوه رویارویی با مسایل و رویدادهای آن با روش تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد.در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته که عبارتند ، عسگریان ( 1385 ) در مقاله ای تحت عنوان 'جایگاه فرهنگ های قومی در تربیت شهروند' در جوامع چندقومیتی مانند ایران، به کارگیری فرهنگ های قومی در آموزش رسمی و اشاعه آن از طریق برنامه درسی، زمینه پیوند اقوام و نژادهای جامعه را به وجود می آورد و وحدت بخشی فرهنگی و وحدت ملی را ایجاد می کند. خسروی( 1387 ) در مقاله خود تحت عنوان 'آموزش چندفرهنگی ،الزامی برای جهانی شدن' مشخص شد که اصطلاح چندفرهنگی مفهومی است که در سال های اخیر ، بر آن تاکید شده و منظور از آن است که با وجود گسترش ارتباطات بین کشورها و حرکت آن ها به سوی نظامی جهانی یا حداقل منطقه ای مسئله اقوام و تفاوت های فرهنگی بین آن ها همچنان اهمیت خاصی دارد.عراقیه،فتحی واجارگاه،فروغی ابری،فاضلی ( 1388 ) در مقاله خود تحت عنوان 'تلفیق راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی'با ذکر این نکته که بسیاری از کشورها مانند ایران به طور مستقیم درگیر تنوع اقوام و فرهنگ های مختلف هستند وظیفه آموزش عالی را فراهم کردن بسترهای مناسب در برنامه های درسی برای آشنایی با فرهنگ های مختلف بیان 2009 ) در تحقیق خود ضمن اشاره به نیاز امروز معلمان در فهم ) می کند.سیسچیلی 1 آموزش چندفرهنگی نقش محتوا را در تحقق اهداف آموزش چندفرهنگی بیش از سایر 2010 ) این مقاله تحت عنوان' مفهوم ) عناصر برنامه درسی ارزیابی کرده است.باگچ 2 آموزش چندنژادی در میان معلمان و نحوه اجرا در مدارس و دانشگاهها ' است این مطالعات در راستای اجرای مفهوم آموزش چندنژادی در مدارس آزمایشگاهی وابسته به دانشگاه کمپس آمریکای جنوب شرقی است در این مدارس یک سری قوانین خاص برای این روش در نظر گرفته شد تا شانس این طرح را در ساختار تمام مدارس و یا حتی تمام دانشگاهها افزایش دهد . یکی از جنبه های مهم ساختاری نحوه استفاده زبان در چگونگی بیان نقاط همگرا و واگرای فرهنگ های مختلف است در تدریس مقاطع ، 2011 ) در مقاله ی خود تحت عنوان ) دانشگاهها و مدارس موثر واقع شود. جانسون 1 ' آیا آموزش و پرورش مبتنی بر فرهنگ های مختلف باعث بهبود نگرش دانش آموزان نسبت به نژادهای گوناگون می شود' به این نتیجه رسیدند که کودکانی که تحت آموزش مبتنی بر فرهنگ های متفاوت قرار می گیرند کمتر به خاطر اختلافات و تفاوت های نژادی آسیب می بینند. با توجه به آنچه ذکر شد، سوالات زیر در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. -1 عناصر برنامه درسی چندفرهنگی چیست؟ -2 عقاید موافق و مخالف برنامه درسی چندفرهنگی چیست؟ -3 معلم برنامه درسی چندفرهنگی چه ویژگی ها و توانمندی های نیازدارد؟ -4 تاثیر فلسفه برنامه درسی چندفرهنگی بر خط مشیهای نظام آموزش و پرورش ایران و نحوه رویارویی با مسایل و رویدادهای آن چگونه می باشد؟ -5 پیشنهادات اجرایی برای به کارگیری برنامه درسی چندفرهنگی کدام است؟