آسیب شناسی تربیت اخلاقی از منظر برنامه درسی پنهان(مورد مطالعه دانشگاه کاشان)

نویسندگانعباس شکاری-حمید رحیمی سمیرمی-مبینا غربا
تاریخ انتشار۰-۰-۰۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

چکیده: این پژوهش با هدف آسیب شناسی تربیت اخلاقی دانشجویان دانشگاه کاشان از منظر برنامه درسی پنهان صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 93-1392 می باشد که تعداد 330 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. داده های این پژوهش از طریق اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته و 4 سوال بازپاسخ به شیوه مصاحبه جهت اجرای پژوهش به روش پدیدار شناسی جمع آوری گردید. پرسش نامه آسیب های تربیت اخلاقی بر اساس مولفه های فردی(شجاعت، صداقت، صبر توکل و وجدان ) و اجتماعی (احترام، امانت داری، وفاداری و حسن خلق) مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و ساده تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرانباخ 0/94 برآورد گردید. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که رشد و پرورش فضائل اخلاقی و یا آسیب های اخلاقی و روی آوردن دانشجویان به ضد ارزش ها غالبا نتیجه برنامه درسی پنهان و غیر رسمی بوده است تا برنامه درسی رسمی و آشکار. در عین حال نتایج این پژوهش نشان داد که بین تک تک مولفه های فردی و مولفه های اجتماعی تربیت اخلاقی رابطه وجود دارد.