| نویسندگان | حمید رحیمی سمیرمی-عباس شکاری-بنت الهدی سادات حسینیان قمصری |
| تاریخ انتشار | 2015-6-01 |
| رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
| نمایه نشریه | SID |
چکیده مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر میزان کارآفرینی،
خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. نوع پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی
همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کاشان و علوم پزشکی کاشان در سال
1393 به تعداد 9353 بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 239 نفر تعیین شد که به روش - تحصیلی 94
نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند . جهت گردآوری داده ها از چهار پرسش نامه
مهارت های فاوا در قالب 25 سؤال بسته پاسخ، کارآفرینی در قالب 20 سؤال و خودکارآمدی تحصیلی با 20
سؤال بسته پاسخ و عملکرد تحصیلی (معدل) استفاده شد. جهت سنجش روایی پرسش نامه، از روایی محتوایی و
روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی) استفاده گردید. از طریق ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسش نامه های
0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح استنباطی / 0 و خودکارآمدی 81 / 0، کارآفرینی 79 / مهارت های فاوا 84
با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونه ای، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری و با استفاده از
انجام شد. یافته ها نشان داد که میانگین هر یک از مؤلفه های مهارت های فاو ا از Amos و SPSS نرم افزار
میانگین فرضی بیشتر و میانگین هر یک از قابلیت های کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان از میانگین فرضی
کمتر بود. بین هر یک از مهارت های فاوا در بعد آموزشی و پژوهشی با کارآفرینی و خودکارآمدی دانشجویان،
رابطه مثبت و معنادار به دست آمد. هم چنین، بین مهارت های فاو ا در بعد آموزشی با عملکرد تحصیلی
دانشجویان، رابطه مثبت و معنادار مشاهده شد. اما، این ارتباط بین مهارت فاو ا در بعد پژوهشی با عملکرد
تحصیلی دانشجویان، منفی و معنادار بود.